CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الأحد، 11 مايو 2008

سؤال

  • عندي سؤال ياريت تجاوبوني عليه بكل صراحة ومهما كان ردكم لا يمكن أزعل ،تفتكروا لو يعني لوكنت في يوم من الأيام منتقبة هل كلامي اللي بكتبه في المدونة بتاعتي دي هايعتبر وقتها غير لائق أو فيه تلميحات المفروض ماتتقلش من واحدة المفروض إنها ملتزمة أدام الناس كدة حتي لو كان متوجه لجوزها ،والناس اللى غاوية تهاجم النقاب هاتلاقيها فرصة كويسة أوي ،علشان يقولوا شوف يا سيدي المنتقبات بيكتبوا إيه ، هل كلامى ممكن يأذى حد ؟هل عداد الذنوب شغال وانا مش حاسة مع كل واحد بيدخل ويقرا كلام غزل زيه زى أى أغنية ،ولا أنا مكبرة الحكاية أوى وكلامى معظمه عقلانى مش رومانسي ،وإن ممكن جدا حد يستفيد من الكلام دة ،اقسملكوا بالله إن انا غرضى من المدونة دي قبل ماعملها هوة محاولة إن أي زوجة ممكن تقرا كلامى تتأثر بيه وتفهم جوزها كويس وتعامله كويس ،وإني أكتب كلام يفضل أدام عيني علي طول أفكر بيه نفسى قبل أي حد لما أكون زعلانة من جوزي ،أنا قبل ماعمل المدونة دي ماكنتش زي مانتم متخيلينى كدة ،كنت زى أي زوجة نكدية بكبر بنفسي أي مشكلة صغيرة ممكن تعدي ونعد باليومين متخاصمين مابنكلمش بعض والا كلمة واحدة ،لأ دة كان العادي إننا نكون متخاصمين وأحيانا نكون متصالحين ولأني لا يمكن أقدر أحكي مشاكلي لحد مهما كنت بحبه وبيحبني جدا كنت بشكي لربنا وبحاول أعقل نفسي بالكلام اللى بكتبه دلوقتي دة واللي كان بيتبخر وقت الخلاف ،كنت بعقل نفسي لأني كنت ببقي خلاص وصلت لفكرة الطلاق ،بصراحة فكرة الطلاق كانت أقرب حل الشيطان بيلحقني بيه علشان طبعا ينجح ويبقي أقربهم منزلة (قال النبي صلي الله عليه وسلم :إن إبليس يضع عرشه علي الماء ثم يبعث سراياه ،فاقربهم منه منزلة أعظمه فتنة ،يجيء أحدهم فيقول فعلت كذا وكذا ،فيقول ماصنعت شيئا ،ثم يجيء أحدهم فيقول ماتركته حتي فرقت بينه وبين أمرأته قال: فيدنيه منه ويقول : نعم أنت رواه البخاري)الحديث دة كان الحاجة الوحيدة اللي بتخليني أتراجع ،أنا كنت بحب جوزي والله بس الحب دة كان بيتنسى مع أي مشكلة صغيرة ،دلوقتي وبعد مالكلام دة بقي أدام عيني على طول وأدامكم ،بقيت أسعد في حياتي وماعدش فيه خصام أطول مدة خصام بتكون عادة خمس دقايق وصوت ضحكنا بقي بيعلي ،لأوكمان هايتنشرلي قريب في سلسلة مدونات مصرية للجيب (أنا مش مصدقة بس خدت وعد )وبقي فيه ناس بتحبني ونفسها تتكلم معاية وانا كمان نفسي أتكلم معاهم (حبيبه)،إيه اللي فكرني بالكلام دة ؟ اللي فكرني إن في إنسانة بحبها جدا وملاهاش علاقة خالص بالمدونات قلتلي :أنا معترضة على فكرة إنك تكتبي كلام زي دة والناس تقراه (علشان فيه حب وتغزل )،قولتلها : بس أنا صليت صلاة إستخارة قبل ماعمل المدونة ورغم إني حتي مابعرفش أعمل إيميل ربنا يسر وقدرت أعملها وبقت علاقتي كمان كويسة أوي مع جوزي أكتر من الأول وكمان جيت فترة زهقت من المدونة لأنى مابحبش أعد على الكمبيوتر كتير ونويت أقفلها وبعد حوالي أسبوعين من التردد وعدم فتح الكمبيوتر خالص فتحت الإيميل وفوجئت إن فى فرصة لبعض كلامى إنه يتنشر ،مش ممكن تكون كل الحاجات دى توفيق من عند ربنا ولأ إنتي صح وكملي فاقلتلي : طب ما يمكن (ولا يحسبن الذين كفروا انما نملى لهم خير لانفسهم انما نملى لهم ليزدادوا اثما ولهم عذاب مهين) ...آل عمران الآية 198 صعقتني طبعا الآية وقلتلها:طب ليه ماتقوليش ( من عمل صالحاً من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون ) النحل /97 . ،فاقلتلي: إنتي شايفاه عمل صالح ،وانتهي النقاش وانا مش فاهمة الصح فين ،معقولة كل الحاجات الكويسة اللي حصلتلي دى في فترة اقصر مما أتوقع مش أكتر من إني غلطانة اوي وربنا سبحانه وتعالي يملى إليه ،معقولة؟محتاجة جدا لرأيكم ،والله أنا دلوقتي بعيط لأني خايفة أوي أكون بعمل حاجة ربنا هايحاسبنى عليها0وانا مش آخدة بالي 0 إستدراك/ أختي الغالية الؤلؤة المكنونة كانت أهدتني تاج ،المفروض إني أقول عشر حاجات عن نفسي ،ياريت يا لؤلؤة تعتبري الكلام اللى فات دة كافي ،فيه عني أكتر بكتير من عشر حاجات ،انا كنت ناوية أكتب حاجات من اللى ممكن تكونى عايزة تعرفيها لكن ماحبتش أتأخر عليكي أكتر من كدة ،وسامحيني لأني بجد متضايقة أوي ومش عارفة أكتب حاجة ،ولو عايزانى أهدى التاج لخمس أشخاص هاهديه لأول خمسة يقولولى رأيهم فى الحيرة دى بجد 0

46 التعليقات:

مجداوية يقول...

السلام عليكم

أختى الكريمة
لقد تركت تعليقا اليوم عن أختنا الحبيبة آبى أرجو أن تتطلعى عليه بخصوص ما يجب أن نكتب فى مدوناتنا
وسبحان الله فى نفس اليوم الذى تطلبين فيه الراى بشأن ما تكتبيه أنت!!!

سأقول لك رأيى بمنتهى الصراحة فأنا لا أجامل وسأعتبرها شهادة أمام الله وشهادة حق ويعلم الله انى لا اقول غير الحق

الخلاصة التى كتبتها لآبى أن النية فى الكتابة فى مدوناتنا أن تكون نية خالصة لله بأن ينتفع بما نكتب غيرنا فنصلح به حياتهم ودينهم ونذكر انفسنا بما نكتب فننتفع نحن أيضا

لكــــــــــــــــــــــن

هذا كله بشروط
أن يكون الاسلوب والطريقة على نفس الاتساق والتكامل مع النية بمعنى ممكن جدا تكون النية خالصة لوجه الله وتأتى أدوات التعبير غير ملائمة لهذه النية الجميلة

أنا أضع نفسى مكانك أختى الحبيبة وأقول لو كتبت ما تكتبين لنفع غيرى فسوف أتحرى الدقة الشديدة فى اختيار كل لفظ وأولها عنوان مدونتى عنوان هذا البوست هو الأنسب والأكمل من مذكرات زوجة عاشقة لماذا

لأن الله وصف الزواج بالمودة والرحمة والميثاق الغليظ والعهد المسئول وكلها أوصاف تبتعد عن صفة العشق الذى ارتبط بنوع معين من الحب
وحتى رابعة العدوية فأنا لا أحبذ تسمية عبادتها لله بالعشق الالهى وهذا رأيى الشخصى

فالكلمة نفسها سيئة السمعة ومرتبطة فى أذهان الناس بصورة الحب المحرم
وأنت اختى الكريمة بنيتك النبيلة هذه لا تنتسبين لهذه الكلمة حتى لو كانت تصف زواجا سعيدامكلل بالمودة والرحمة

وهذا الوصف الربانى أبلغ من أى وصف وأبلغ من هذا العشق لأن الرحمة صفة لا يمكن أن توجد الا من قلب طاهر محب وعلاقة زوجية غاية فى الرقى
هذا بالنسبة للعنوان

أما بالنسبة للكلمات والاسلوب فكما قلت لك أختى الكريمة أن تعرضى تجاربك باسلوب لا يعطى معنيين وبصفة سرد للوصول الى استخلاص المنفعة من علاقتك بزوجك فالناس لا يهمها كيف تصفين حبك الداخلى لزوجك ولكن يهمها أن تبينى كيفية معالجتك للمشاكل ان وجدت وكيف تحققين الراحة والسعادة له ولأولادك باسلوب سرد بسيط وذو طابع أدبى أيضا لكن يحكى امورا عامة تحقق غايتك من انشاء المدونة وليست امورا خاصة جدا لك
أما ان كنت تحبين أن تدونى أشياء خاصة جدا عنك ومشاعرك فلك هذا أيضا ولكن بشكل خاص لا يطلع عليه أحد غيرك وزوجك ان أردت له أن يشاركك أو أقرب صديقة أو اخت لك
ويبقى أن اقول لك انما الأعمال بالنيات فأنت لم تخطئى لأن نيتك كانت للخير ولكن فقط تحتاجين الى بعض التعديل فى انتقاء الكلمات والطريقة التى تخدم هذه النية المحبة للخير والمنفعة للناس

أنا كنت سأفعل هذا لو كنت مكانك

هذا رأيى قلته لك بكل الصدق والاخلاص
والله على ما أقول شهيد

الزواج.....روضة الحب يقول...

جزاكي الله كل خير ،ياريت يكون اللقب الجديد معقول كدة 0

Empress appy يقول...

بصى يا حبيبتى انا مش منقبه برضه
بس المشاعر اللى باحترام والكلام الكويس ملوش علاقه بنقاب ولا حجاب ولا من غير حجاب المهم فى الكلام ومش عيب انك تحبى جوزك او توصلى الناس انهم يتعاملوا كويس
وانا متفقه مع مجداويه فى الراى
يالا بقى اجاملها وامرى لله ههههههههه
لا بجد كلامها مظبوط وربنا يهدينا للصح

الزواج.....روضة الحب يقول...

علي فكرة يا آبي أنا فعلا منتقبة وبحبك جدا ومتشكرة جدا لرأيك واهتمامك

بحبك يامصر يقول...

مجداويه قالت كل حاجه زى عادتها قالت الخلاصه اسمحيلى اشترك برأيى
انا شايف زى ما قالت مجداويه ان العبره بالنيه اولا وما اسبابك وراء عملك للمدونه وتدويناتك
وان شاء الله تكون كما وصلنا ان نيتك خيرا
تحياتى

سلوى يقول...

كنت في زيارة اليوم ولأول مرة لمدونه الأخت مجداويه

وجدت تعليقك هناك
فجيت مدونتك
ووجدت سؤالك
ولكي أجيبه
قرأت كل المدونه وبعض التعليقات

الأخت مجداويه قالت كل ما يمكن أن يقال

فقط أريد أن أضيف
إن مدونتك جميله
وأهم شئ نيتك
كل ماسبق من تدوينات يعلم كل زوجه كيف تتعايش بل وتحب صفات زوجها

تلك الصفات يمكن النظر لها بطريقتين
1 ) صفات لا تطاق .. ومصدر للغضب والخصام
2) صفات جميله وفيها مميزات
مع إنها نفس الصفات في الحالتين
ولكن ما يختلف هو طريقه النظر إليها

أعتقد أنك فتحت الباب للنظر للحياه الزوجيه بكل ما فيها بطريقه أخرى
تبعد الزوجين عن الخلاف أو التفكير في الطلاق ... فتحت باب للتعايش وتقبل الآخر بكل ما فيه .. لأن الكمال لله وحده

إلى هناأعتقد أن البوستات القديمه قدمت الغرض منها

أما بوست السؤال فيعتبر نقطه بدايه جديده لمدونتك
وكأن مقدر لها أن تسير في مراحل متسلسله

فتغير الاسم وكأنه تغير ليناسب المرحله الجديده ( على فكرة الاسم الجديد جميل)

تلك المرحله التي قد
تفيد أكثر في كيفيه مواجه المشاكل والصبر عليها ... ربما

وربما تفيد في كيفيه تحقيق آيه السكن والود والرحمة في الزواج

وربما أشياء كثيرة ستحققها نيتك الصادقه في أن يكون عملك خالص لوجه الله
وستجدي بنفسك الأسلوب المناسب
وستجدي نفسك تنتقي الكلمات المناسبه
وطالما النيه خير
فستجدى الله يهديكي للخير

سعدت فعلا بالتجول في مدونتك
والتمتع بأسلوبك

دمتى بكل الخير
وعفوا ع الإطاله

الزواج.....روضة الحب يقول...

بحبك يا مصر /شكرا

سلوى يقول...

وأنا برضه جيت لحد عندك

وبشكرك على زيارتك جدا جدا
بجد شرفتي مدونتي

واسمحي لي أضيفك في مفضله كلام البنات وطوق الحريه

دمتى بكل الخير
كان معك سلوى من مدونه كلام البنات
هههههههههه

دوشاكي أنا إنهارده

الزواج.....روضة الحب يقول...

salwa/ فعلا سبحان الله وكأن المدونة مقدر لها أن تسير في مراحل متسلسلة ومختلفة ،أنا كاتبة موضوع قديم ولسة مانشرتهوش ،ولما بصيت فيه بالتفكير الجديد، غيرت فيه حاجات كتير ،أنا كنت فاكرة إني مش هاعرف أكتب حاجة تاني ،سبحان الله لقيت التغيير سهل جدا ،بالعكس الموضوع طلع أحسن بكتير من الأول، ومن إمبارح والأفكار الجديدة بتنهال على تفكيري،بس مش فاضية أكتب ،سبحان الله ودايرة الأفكار للكتابات وسعت بعد ماكانت محدودة في حيز معين ،الحمد لله،جزاكى الله كل خير وإطالتك أسعدتني0

سلوى يقول...

شفتي بقى إن طالما النيه خير

يبقى ربنا هيهديكى للخير

وهتلاقي أفكار أجمل وبأسلوب أجمل

ربنا يوفقك يا رب

وفي انتظار جديدك

عارفه

أنا والله ارتحت لك ولمدونتك
بارك الله فيك

كان معك سلوى برده

سلوى .. سلوى .. إيه الخنقه دي

هههههههههههه
دمتى بكل الخير عزيزتي

الزواج.....روضة الحب يقول...

وانا يا بنتي سبحان الله حبك وقع في قلبي كدة مرة واحدة ،إية دة طب مش تستأذنى ههههههههههههه،أنا لسة جاية من عندك أرجع ألاقيكي هنا هانقضيها سلوى وأمانى طول النهار كدة هههههههههههههههههه،فرحتي قلبي وضحكتيني بعد ماكانت عينية واجاعاني من العياط،الدنيا ليلت والمواعين زى ماهية ،جوزى زامانته جاي وهايديني علقة هههههههههههههه واعملكم بقي مدونات زوجة متخرشمة ،المغرب أدن روحى صلي بقي ونكمل بكرة0

اللؤلؤة المكنونة يقول...

أولا كده الاسم الجديد جميل وعجبنى برضه زلى الاسم الأولانى

أنا قرأت رأى الاستاذة مجداوية على الاسم اللى فات ويعنى ما اقتنعتش قوى
بس رأى يحترم برضه والحمد لله ان ربنا هداك لاسم جميل برضه ومفهوش مجال لشبهة


ثانيا البوست ده أحسن رد للتاج اللى بعتهولك وجميل ان الواحد يبقى صريح مع نفسه كده ويقف مع نفسه من وقت للتانى يشوف هوبيعمل ايه ....وبيعمله ازاى ..وهل الشىء اللى بيعمله ده بيضيفله فى سجل حسناته ولا فى سجل سيئاته
جميلة هذه الوقفة مع النفس واللى الواحد بيحتاجها من الوقت للتانى


ثالثا كلامك خلانى أعيد قراءة كل ما كتبتيه سابقا
وبصراحة حسيت انك جاية على نفسك شوية ومكبرة الموضوع حبتين

أنا شايفة انك بتعبرى عن حب لزوجك بأسلوب جميل وما لقتش فيه كلام يخجل أو يحرج

ما شاء الله أسلوب أدبى رائع واختيار للألفاظ المناسبة
وزى ما انتى ما بتقولى ممكن اى زوجة تانية عايشة حياة متعبة مع جوزها ومش عارفة تفهمه ومش عارفة تحبه ازاى تقرا كلامك ده ويجعله الله سبب أساسى فى تغيير حياتها واسعادها

رابعا انما الأعمال بالنيات
أيوه العمل الفاسد لا تصلحه النية الصالحة ولكنى أرى أن عملك صالح ان شاء الله

انت ما تعرفيش بوستاتك عاملة فى ايه وخلتنى أضع لنفس تخيل وصورة لحياتى الزوجية المقبلة ان شاء الله

بجد كلامك فرق معاى قوى وحسه انه هيبقى له دور كبير باذن الله فى حياتى المقبلة


معلش بعتذر عن الاطالة بس أنا حسيت انى محتاجة أقولك الكلام ده
وبطمنك على امتحاناتى
الحمد لله ربنا بيكرم والحال عال العال


تقبلى خالص حبى وودى واعجابى

اسفة للاطالة مرة أخرى

semsem يقول...

والله انا اتحولت وبردو مش عارفه اقرا الكلام صغيير قوى
معلش بقا النظر راح

رجاء خاص كبرى الكلام شويا عاوزة اقرا البوست اللى واضح انه بوست ممتاز بس للاسف مش قاجرة اكمله
العتي على النظر يا بنتى
تحياتى

الزواج.....روضة الحب يقول...

الؤلؤة المكنونة /يا حبيبتي والله الحمد لله إني مخلياكي تتخيلي حياتك الزوجية إن شاء الله سعيدة ،والله الحمد لله أنا سعيدة جدا دلوقتي في حياتي وراضية جدا لأن أكيد جوزي راضي عن حاجات كتير فية مش عاجباه ،إستحالة يكون في إنسان خالي من العيوب ،لكن العيب اللي لا يمكن يغتفر إن الإنسان يتغاضي عن عيوبه ويشوف بس عيوب اللى حواليه ،الحمد لله إنك إعتبرتي التاج كدة وصل والله كنت شايلة همه ،وبعدين زعلت طبعا إنك طولتي يابنتي ذاكرى،ربنا يوفقك واشوفك أشطر دكتورة وأسعد زوجة0

الزواج.....روضة الحب يقول...

semsem/ههههههههه أنا آسفة ،مش عارفة أنا بقيت بتأسف كتير ليه اليومين دول ،لومش عارفة تقريه برده أكبر الخط أكتر0

آخر العنقود يقول...

اولا انا مبسوطة لانى تفريبا كده لقطت ان اسمي زى اسمك وبجد فرحت لكده ويارب يكون نصيبي من اسمك هوه ده ..قولي يارب ومش تبخلى عليا يامنمن :)

انا زى ماقبلى قال ان الاخت مجداوية
ماشاء الله وضحت كلام جميل ربنا يبارك لها
بس انا عايزة اقولك ان المدونة فعلا زى ما اللؤلؤة قالت خلتنى انا شخصيا يكون عندي امل فى الحياة بجد والله
خصوصوا بعد ما الواحد بقى خلاااااااااص قرب انه يفقد الامل
انا عارفة ان الحياة مش وردية ومقتنعة بده
وعارفة انى ممكن اكون بحلم بحاجات كتير زى مابيتقلى
بس صدقينى لما بقرا لك مواضيعك بحس ان لسه فى امل
فاوعى يامنمن تقطعى الامل ده واكيد فى زيي كتير ربنا يارب يباركلك فى حياتك ويرزقك ما تتمني وزيادة .زاللهم آمين

صدقنى اى واحد لما بيكون فرحان وجواه حاجة مفرحاة بيبقى هاين عليه يطير من الفرحة ويوقل لكل الناس عشان يتعلموا منه وياسلاااااااااااااااام بقى لما يكون السبب فى ده هوه اقرب واحد ليكى
ومادام انتى واخدة بالك من كلاتك والفاظك مايمنعش ابدا ان شاء الله انك تكتبي وتوصلى اللى جواكى
وزى ما انتى بتقولى اهوه حتى ولو من باب انك تكونى دايما فاكرة محاسن زوجك
وتكونى واخدة بالك وتقولى لنفسك دايما اوعى تكونى من "لما تقولون ما لاتفعلون"
ويبقى ده حافز ليكى انك تحاولى تتطبقى ده واكتر منه كمان
بجد بجد مدونتك مميزة ومختلفة وفيها معانى كتير حلوة احنا بنحسها وبنفرح بيها
فربنا يارب يكرمك بيها ويجعل كل كلمة فيها فى ميزان حسناتك يارب
ويرزقنا واياكى القوب الحية اليقظة
آآآآآمين يارب

دمتى بكل الحب والهنا والسعادة
ودعواتك وفى انتظار اجمد البوستات اللى بجد بتدي الواحد امل فى بكرة وفي الحياة اللى يارب نقدر نحقق كل حاجة جميلة فيها
قولى يارب بقى ومش تبخلى عليا
ههههههههههههههه
دمتى فى حفظ الله اخيتى

سلوى يقول...

ربنا يفرحك دايما يا رب

وتضحكي كده على طول

وبعدين إحنا مش بنستأذن
ونستأذن ليه
وقلبك أصلا مفتوح

بخصوص المواعين
مش أنا قلت لك في كلام البنات
يالا نلم البنانيت ونقعد نساعدك

ربنا يعينك ويسعدك دايما

مجداوية يقول...

السلام عليكم

أختى الحبيبة

أنا قدمت اقتراحا فقط ورأي قد يكون صوابا وقد يكون خطأ ولكن أنا قلت ما كنت سأفعله تماما لو كنت مكانك وكنت أفضل أن تنتظرى لتستمعى لكل الأراء ثم تقررى فرأيى ليس الزاما عليك

ولكن أعتقد أن حزنك من كلام صديقتك وخوفك وقلقلك أن تكونى بعملك هذا لا يقدم ما تنويه هو ما جعلك تغيرين الاسم وتحذفين بعض الأشياء من مدونتك !!

وقد يكون كلامى لقى صدى لديك ولهذا سارعت بتنفيذه

أنا غاليتى عندى 45 عاما وقد لا أكون عمليا وواقعيا أفضل من طلبت منهن المشورة فأنا ينطبق على القول الصحة تاج لا يراه الا المرضى ولهذا أخلصت لك النصيحة من واقع تجارب حياتية

أتمنى أن تقرأى كل ما يكتب لك وفى النهاية تجمعى أفضل ما قيل وتنفذيه فما خاب من استشار
ولكن أولا وأخيرا ولأنك امرأة صالحة تتق الله فاستفت قلبك وان أفتوك

ربنا يبارك لك ويعزك ويرفع قدرك فقد أسعدتينى بثقتك الغالية ويا رب يكون فيما قولت الصالح لك ان شاء الله

mostafa rayan يقول...

بصي انا مش فاهم ايه دخل النقاب في الكلام اللي قولتيه لكن المنتقبات بشر زيهم زي اي حد بيحب ويكره ويرضي ويغضب ويسامح ويثور كلنا بشر زي بعض
ولو انتي شايفة ان المدونة خلت علاقتك بجوزك احسن يبقي بهاونعمة انا شايف انك بتقولي كلام في العادي ومافهوش اي مشكلة ويمكن لو حد لسة متجوز جديد ومش فاهم وقرأ ياخد باله ويقدر يتعامل مع مشكلته وتكوني اخدتي حسنات بطريق غير مباشر
استمري وربنا يكرمك مع زوجك ويكرمني بزوجة مخلصة زيك تحبني وتتعلق بيا ويبقي اكبر وقت للخصام خمس دقائق قولي خمسة ونصف
تحياتي

mostafa rayan يقول...

معلش في حاجة عايز اقولهالك
متهيالي كان اسم المدونة الأول زوجة عاشقة لزوجها وبعدين بقت الزواج روضة الحب
متهيألي الأسم الأول كان احلي
ارجو انك تتقبلي رأيي بصدر رحب

الزواج.....روضة الحب يقول...

آخر العنقود/والله بجد إنتي برده (منمن)بحب أوي الاسم دة ،يارب تناديلي بيه علي طول بقي ،عارفة أنا مؤمنة جدا بمقولة بتقول: حياتك من صنع أفكارك ،يعني الإنسان يقدر يخلي نفسه سعيد بنفسه مع شوية تفكر وإرادة ، ربنا يكرمك ويديم بينا الود 0

د. إيمان مكاوي يقول...

أختي في الله..أنا منقبه زي حالاتك..
أولا الأخت مجداويه قالت ما كنت أريد قوله بالضبط..جزاها الله خيراً..
وثانياً:المشاكل موجوده في كل بيت حتى أكثر البيوت تفاهماً..صدقيني وكلامك ده كويس جداً علشان الناس تعيش سعيده لأننا مش هنعيش غير مره واحده وأنا تعرضت لتجربه نشرتها على المدونه ..خليتني أعرف إن الدنيا دي هينه ..وما هي إلا معبر للآخره..
ياريت تشرفيني ..وفقك الله

الزواج.....روضة الحب يقول...

salwa/ دة أظرف عدم إستئذان حصللي ،ربنا يديم الود بينا على طول،والله يا سلوي أنا فرحانة أوى بمعرفتك،علي فكرة بحب إسم سلوي أوي ،أحلي من إسم أماني مش كدة؟

الزواج.....روضة الحب يقول...

مجداوية /فعلا زى ماقولتي كلامك كان صدي لرأي علشان كدة سارعت بتنفيذه،وزي ماقولتلك أنا بثق في كلامك وكنت هاكتفي برأيك من البداية0

الزواج.....روضة الحب يقول...

mostafarayan/ معظم الناس مش دة رأيها عن النقاب ،شكرا لرأيك0

الزواج.....روضة الحب يقول...

ema /جزاكي الله كل خير والله بس ياريت أقدر أسعد نفسي كويس أنا الأول ،هوة فيه بوادر سعادةبس يارب تبقي نبتة معمرة هههههه،إنتي اللي شرفتيني والله بزيارتك ،بس إنتي قلقتيني عليكي أوي،ربنايخليكي لولادك وماحدش يربيهم غيرك وتفرحي بعيالهم،من كتر السعادة والله بضحك طول النهار ع الفاضي وع المليان هههههههه،مع إني لسة جاية منعندك معيطة ،السعادة هاتجنني والا إية،ربنا يسعدك يرب،والله باكتب الكلام دة وانا عندي هيسترية ضحك عجيبة،ربنا يستر0

tarek alghnam يقول...

السلام عليكم
لية يااختى تربطى بين النقاب والحب
الحب مشاعر سامية
تعرفى الاسلام اكثر دين ينادى بالحب
اقرائى موضوعى اول حب فى الاسلام ستجدى قصة ولااروع من قصص الحب .. من بطلها النبى صلى الله علية وسلم
وكما كتبتى عنوان رائع لمدونتك وهو الزواج روضة الحب فقد لخصتى الحب فى الاسلام
تقبلى تحياتى
ودمتى بحفظ الله

سلوى يقول...

لا اسم أماني جميل

والأجمل الروح اللي جواه

دمتى سعيده دايما

سلوى يقول...

أنا تاني برده

شوفي كده الشكل ده للمدونه

ولو عجبك قولي لي


http://www.pyzam.com/bloggertemplates/details/red-rose

سلوى يقول...

وشوفي دي برده

يمكن حاجه تعجبك

http://www.pyzam.com/bloggertemplates/category/flowers/newest/8/12

ودي

http://www.pyzam.com/bloggertemplates/category/flowers/newest/11/12

سلوى يقول...

شوفي دول كمان

أعمل إيه كل لما ألاقي حاجه حلوة أجبها

http://www.pyzam.com/bloggertemplates/category/holidays/newest/7/12

أم أحمد المصرية يقول...

عزيزتي و ايه المشكلة ان الزوجة تكون عاشقة لزوجها صحيح زي ما مجداوية بتقول الكلمة ممكن تكون سمعتها سيئة لكن اهو انت بتصصحيها و بتضعي الحب في مكانه الصحيح الحب الحلال فقط تجنبي اي مشاعر شديدة الدفء
يعني لغاية 37 كويس ما تزوديش عن كده
و انا حاسة انك ان شاء الله نيتك كويسة وربنا مطلع علي القلوب هدانا الله و اياك لما فيه الخير

حزيــــــــــــــــــن يقول...

يا فندم حضرتك معانا فى العدد الاول ممكن تنزلى بوست تعزمى فيه زمايلك وتيجى يوم حفلة التوقيع بدرى نص ساعه
طبعا المفروض اننا نكلمك بس الايميل بتاع حضرتك بايظ والارقام متلخبطه

رفقة عمر يقول...

اول مرة ادخل مدونتك
بس مش عارفه تعبيرك عن حبك لزوجك دة شئ جميل قوى
بس عارفه فيه ناس لسه لم تتزوج فاهايكون الكلام شديد على نفوسهم ويحسسهم بنقص
على العموم ربنا يسععد حضرتك ويديم مودتك مع زوجك

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم
دى اول زيارة ليا
اختى الفاضلة النقاب او الحجاب هو ذى اسلامى فرضة الله على نساء المسلمين
لكنه لا يسيطر على العقل او الفكر
فانتى عرفتى الطريق الى الله والى السعادة فى الدنيا ايضا
ادام الله عليكى نعمته ورزقنا بزوجات صالحات مثلك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

ammola يقول...

اولا السلام عليكم
ثانيا..أنا مش شايفة أن المنتقبة مفروض تكون بلا مشاعر ولا أحاسيس وبرضة من حقها تعبر عن ده بأسلوب كويس
هى السيدة عائشة مش روت الحديث اللى فيه أن النبى صلى الله عليه وسلم كان يتتبع أثر فمها على الاناء ليشرب منه؟مش برضة هى اللى كانت بتوصف حب النبى لها؟احنا ليه كل حاجة عايزين نخليها حرام؟يعنى نعمل زى بنى اسرائيل ونفضل نتشدد لغاية ما ربنا يشدد علينا؟
على فكرة أنا منتقبة برضة..وباكتب بطريقة قريبة من كتابتك ولو أنها عن وصف مشاعرى بطريقة عامة وبيدخل عندى أخوة وأخوات فاضلين ومن أفضل شباب الصحوة الاسلامية وبيقروا كلامى ومافيش حد بيعترض عليه بالعكس بالاقى ترحيب واعجاب غير مرة واحدة بس أخ بدافع حرصه عليا كأخت لفت نظرى..يعنى الملتزمين مش معقدين ولا المفروض يمتنعوا عن الرومانسية.انا اول ما دخلت عندك حسيت بأمل كبير جدا أن ممكن الواحد يعيش حياة رومانسية فى اطار شرعى وان ده مسئوليه الطرفين..اتعلمت منك مسئولية الزوجة بطريقة عملية مش مجرد كلام.بالنسبة لموضوع اسلوب الكتابة فانتى بس الرقيبة عليه وربنا يبارك فيكى ويديم عليكى سعادتك ويقظة ضميرك

قلب صغير يقول...

مش عارفه اذا كان راي يزود ولا لا
انا كمان اول مره اعمل مدونه وكان لان في حاجات مش حعرف اقولها بقولها ف المدونه
المهم زي كل اللي قالو النيه كانت ايه

ازيكو يا عائلة المدونات وياريت تستضيفوني ف وسطكو
هبه

الزواج.....روضة الحب يقول...

طارق الغنام/ جزاك الله خيرا علي رأيك0

الزواج.....روضة الحب يقول...

salwa/ ربنا يخليكي يا سلوي ،ويسعدك دايما يارب،ويقدرني أرد جمايلك0

الزواج.....روضة الحب يقول...

أم أحمد المصرية /طيب حاضر في ثواني هاجيب ترموستات وأحطه في صفحة إنشاء الرسايل،وهاظبط الحرارة علي 36.9 يالا ياستي أنا عندي أغلي منك يا أم أحمد ياعسل،والله ضحكتيني0

الزواج.....روضة الحب يقول...

رفقةعمر /أسعدتيني جدا بزيارتك ويارب تشرفيني دايما ،عارفةالحاجة دي قالقاني برده والله بس أنا ماذكرتهاش خالص ،وقلقي ذاد لما قولتيها ،طب أعمل إيه أقول المدونة للنساء بس ،والله بجد إيه رأيك،بس أضمن منين يعني ،والله ماعارفة أنا أحترت0

الزواج.....روضة الحب يقول...

حدوتة /والله يا جماعة أنا عارفة ،بس دي مش فكرة كل الناس عن المنتقبات،شكرا جزيلا لرأيك0

الزواج.....روضة الحب يقول...

ِammola/وحشتيني أوي يا أمولة ،عارفة أثناء النقاش اللي قولت عنه بيني وبين صديقتي ذكرتلها والله عن السيدة عائشة وقلت كل الكلام الل أنتي قولتيه ده،بس قالتلي دة بيت النبي (عليه الصلاة والسلام )ولازم نعرف عنه كل حاجة،علي العموم أنا هاحول آخد بالي برده،بس بجد أنا قدرت أفيدك في حاجة؟ربنا يسعدك يارب ويفيد بيكي إنتي كمان.

الزواج.....روضة الحب يقول...

هبة مجيد/ أهلا بيكي في وسطينا ونورتي مدونتي

*سمر* يقول...

انا لسه عند رأى وعند اول تعليق علقته عندك ..ان مدونتك دى فرصة للستست و البنات يتعلموا ازاى يعيشوا حياه سعيده...
جزيتى عنا كل خير ..وبالتوفيق دائما

غير معرف يقول...

بارك الله فيكم فانتم لا تدخروا مجهودا فى النصح والارشاد ..اشكر المجداوية ولى زيارة الان فى مدونتها ان شا الله